torsdag 7 maj 2009

Mitt hete fond lead




Jaja, jeg vet, litt på etterskudd...

Jeg som dere vet er helt sikker på at det er olje og gass som er "the shit" det neste kvartalet. Jeg tenkte jeg skulle plukke ut 3 forskjellige fonder. Alle med ulik risiko.

Etter noen samtaler med mine fond"rådgivere" (ja, blandt annet deg Richard;) har jeg blitt overbevist og funnet ut at dette fondet er bra:
- ODIN Norge

Jeg driver for tiden å undersøker litt om de største selskapene i fondet. Men jeg kan se at det er ikke veldig høy risiko, men helt ok. En ting jeg ikke liker er at det ikke er 100% olje og gass, men på den andre siden spres risikoen litt og det er bra for meg som er gangske ny på fonder...

De selskapene jeg kjenner til i ODIN Norge er disse:

Kongsberg Gruppen - store norske og leverer alltid sterke tall

G4S (gamle Falken) - store, men på et fryktlig marked (sikkerhet). Men det som er veldig, veldig bra er at disse er verdensledene, sterke og hele 72% av deres kunder er offentlig sektor, store multinasjonale bedrifter og finans instutisjoner. Det innebærer at de har faste store og solide kunder. Altså et sikkert kort i et fryktelig konkurranseutsatt marked... Eller er dere enig?

Orkla - bra, stort selskap. Sikkert kort.

Tenkte jeg skulle ta for meg et av selskapene jeg ikke kjenner til i morgen. Her er en liste over de jeg ikke kjenner fra før:

Wilh Wilhelmsen
Fred Olsen Energy
Solstad Offshore
Svenska Cellulosa

Husk at dette er et innlegg hvor jeg som nybegynner lufter litt tanker og synspunkt jeg har fått fra andre. Om du har noen synspunkt får du mer enn gjerne skriva en kommentar på hva du synes!

1 kommentar:

richard sa...

Roy rules!